Ahvenanmaa pyöräillen


Heinäkuisena torstaina: herätyskello soi klo 3:35 ja matkamme kohti Ahvenanmaata alkoi, ensin autolla Helsingistä Turkuun ja Turusta autolautalla Maarianhaminaan.

Lauttamatka Maarianhaminaan kesti viitisen tuntia ja orientoituminen matkakohteeseen alkoi aamupala-katkarapu-skageneilla sekä reittisuunnitelman viimeisillä huomisilla. Tarkoituksemme olisi käydä Kastelholman linnassa, Geta-vuorella sekä Eckerössä ja palata lauantaina Maarianhaminaan, jossa viimeiksi yöksi odottaisi retkipatjan ja trangiapuuron jälkeen hotellin pehmeät lakanat ja valmis aamupala.


Harvinainen ahvenanmaalainen tie ilman tienpiennarta.

Maarianhaminassa olimme puolenpäivän aikoihin ja lähdimme samantien polkemaan kohti Jomalaa ja sieltä kohti Kastelholman linnaa. Kesken matkanteon, Taffelin tehtaalle johtavan loputtomalta tuntuvan ylämäen jälkeen, meinasi jaloista loppua energia ja mielessä kävi jo trangian pystyttäminen ja lounaan nauttiminen keskellä tehdasaluetta. Kävimme syömässä Kastelholman linnan kupeessa sijaitsevassa Smakby-ravintolassa - onneksemme ehdimme juuri ennen lounasajan päättymistä. Eipä ole perunamuusi, lihapullat ja musta ahvenanmaalainen leipä koskaan maistunut niin taivaallisen hyvältä - etenkin, kun aamuisista skageneista oli jo kulunut tuntitolkulla aikaa.

Kastelholman linna oli upea, 1300-luvulla rakennettu linna - ehdottomasti käymisen arvoinen. 7 € hintaiseen sisäänpääsylippuun sisältyi pääsy niin Kastelholman linnaan kuin vankilamuseoonkin, jonne tosin emme epähuomiossa ennättäneet ennen sen sulkeutumista. Kastelholman linna tarjoili historiatietoa linnan ja koko Ahvenanmaan historiasta: draamaa linnan käytävillä on riittänyt niin piiritysten, tulipalojen kuin kuninkaallisten perheriitojenkin myötä.

Kastelholmasta matka jatkui kohti Getaa. Ahvenanmaalla reissatessa ei kannata luottaa siihen, että kyllä siellä jokin kauppa tai kioski on auki - ei ole. 70 poljetun kilometrin jälkeen, joista viimeisen kympin jaksoi kaupan hyllyllä odottavan suklaalevyn voimalla, oli järkytys tajuta, että kunnan varmaankin ainoa kauppa oli mennyt kiinni jo tunteja sitten (Prismojen 24h-aukioloaikoihin tottuneena tuntui itsestäänselvältä, että joku pikku huoltoasema ainakin olisi auki kello 20:45...). Ruokaa meillä kyllä oli, mutta vettä ei enää desiä enempää. Onneksemme huomasimme, että Geta-vuoren huipulla sijaitsi vielä vartin avoinna oleva ravintola - eipä siinä auttanut muu kuin polkea niin kovaa kuin jaloista lähti 1,3 kilometrin jyrkkä nousu ylös Geta-vuoren huipulle. Ehdimme ylös täyttämään juomapullomme, ja maistui siinä yksi kylmä Stallhagenin hunajaolutkin.

Onni onnettomuudessa - Geta-vuoren huipulta avautuivat uskomattoman upeat maisemat pitkälle Ruotsiin asti, ja päätimmekin laittaa kupoliteltan pystyyn ja yöpyä avokalliolla.

Rankan päivän jälkeen maistui kuksallinen punaviiniä
(eikä punaviinitonkka ilman pahvipäällistä juuri vie tilaa rinkassa...käy myös tyynystä!).


 Maisemat teltasta.


Päivän reittisuunnitelman tekoa.

Toinen aamumme Ahvenanmaalla valkeni aurinkoisena. Pakkasimme tavaramme ja laskettelimme Geta-vuoren huipulta alas sympaattiselle kyläkaupalle, joka tähän vuorokaudenaikaan oli auki.  Kyläkaupasta ostimme aamupalatarvikkeet ja pyöräilimme viitisen kilometriä Hallön satamaan, jossa pyörälauttaa odotellessamme valmistimme aamupalan, puuroa ja kananmunia. Lauttamatka Hallön satamasta Skarpnäsiin kesti puolisen tuntia, ja saimme nauttia lämpimän kesäpäivän upeista saaristomaisemista. 


Skarpnäsistä lähdimme polkemaan kohti Eckeröä, jonne saavuttuamme menimme ensimmäiseksi uimaan - mikä autuus! Loikoilimme rannalla, luimme kirjoja ja keitimme iltapäiväkahvit. Rannalla loikoilun jälkeen kävimme vierailemassa kalastus- ja metsästysmuseossa, ja minä huomasin polttaneeni nenäni. Alkoi after sunia tarjoavan ruokakaupan metsästys, mutta saimme kuulla, että lähin avoinna oleva kauppa löytyisi neljänkymmenen kilometrin päästä Maarianhaminasta (kello oli noin kuusi lauantai-iltana). 



Isot kivet toimivat loistavasti teltan kiiloina avokalliolla.

Päätimme majoittua niemen kärkeen kalliolle. Saimme taas ihailla upeaa auringonlaskua, tyyntä merta ja kallio-metsämaisemaa. Mikäs siinä iltapalaa syöden ja kirjoja lueskellen.

Eckeröstä lähdimme polkemaan kohti Maarianhaminaa, jossa meillä oli hotelli varattuna. Fiilis oli aivan mahtava - kyllä teki raikas suihku ja päiväunet hotellilakanoissa hyvää. Olimme suunnitelleet viettävämme reissun viimeisen illan ilman suunnitelmia, ja se kuluikin pääkaupunkiin tutustuessa: Merikortteli ja Pommern-laiva ovat ehdottomasti tutustumisen arvoisia.


Maailman vanhin purjelaiva Pommern.


Ahvenanmaa oli upeaa saaristomaisemaa, omenatarhoja ja perunamaata. Noissa maisemissa pyöräillessä tunsi kyllä ääretöntä onnea. Pyöräreitit olivat hyvin merkittyjä. Osin joutui pyöräilemään maanteiden pientareelle autojen pyyhkiessä 90 kilometrin tuntivauhdilla ohi, mutta ahvenanmaalaiset autoilijat antoivat kyllä todella hyvin tilaa pientareella pyöräileville! Lähes poikkeuksetta väistivät vastaantulevien kaistalle. Muuten olisi välillä saattanut hirvittää. Ahvenanmaalla reissatessa kannattaa todella huomioida, ettei kauppoja ole joka nurkan takana, joten sen suhteen kannattaa olla suunnitelmallisempi kuin mitä me olimme.

Psst. Ahvenanmaalla kannattaa tehdä punkkisyyni iltaisin, eikä valita yöpymispaikaksi heinikkoista paikkaa - tai muutenkaan käyskennellä heinikossa syyttä suotta. Lieko tämä syy turkulaisen herrasmiehen lauttamatkallamme kertomaan huhupuheeseen, että Ahvenanmaalla nurmikko on pidettävä lyhyenä sakkojen uhalla.


Karttakeskuksen Ahvenanmaan matkailukartta 1:150 000. Toimi hyvin, kunhan oli etukäteen suunnitellut telttapaikat.



Matka kartalla:
  • päivä 1: Maarianhamina - Jomala - Kastelholman linna - Geta, pyöräilyä n. 70 km
  • päivä 2: Geta - autolautta Skarpnäsiin - Eckerö, pyöräilyä n. 40 km
  • päivä 3: Eckerö - Maarianhamina, pyöräilyä n. 40 km


Mitä matkaan mukaan:
  • teltta, makuupussi, makuualusta
  • mukava pyörä ja reppu/rinkka tavaroille: meillä oli maantiepyörät ja minulla reppu, T:llä herrasmiehenä valtava rinkka; makuualustat ja teltta oli viritelty pyöriin kiinni (mikäli pyörässä on tarakka, on siihen mahdollista viritellä laukut kiinni, tai vuokrata kärry tavaroille)
  • pyörän tankoon kiinnitettävä tankolaukku, johon kartan sai kätevästi esille ja sateensuojaan
  • nippusiteitä, todella käteviä kantamusten virittelyyn!
  • trangia
  • suklaata (!!), myös muutama energiageeli on hyvä olla energiavajeen hetkelle
  • korjaustarvikkeet: pyörän pumppu, sisäkumi, paikkausvälineet, rengasraudat (tämä on hyvä olla siksikin, että voi lahjoittaa vastaantulleelle perheelle, jonka pyörästä kumi oli puhjennut kesken matkanteon), kuusiokoloavaimia, pyörään sopivia ruuvimeisseleitä...

Missä vierailla:
  • Kastelholman linna
  • Stallhagenin panimo (täällä emme aikataulullisista syistä ehtineet käymään)
  • ravintola Soltuna Geta-vuoren huipulla (+ Getan huipulta lähtevät luontopolut)
  • Maarianhaminan Merikortteli ja Pommern


Kommentit