Melontavaellus Helvetinjärven kansallispuistossa + Helvetinkolu

Ai juku, mikä rentouttava viisipäiväinen melontavaellus takana! Aivan viime hetkiin asti tarkoitus oli lähteä melomaan Patvinsuon kansallispuistoon Ilomantsiin, mutta kaatosateet ja +9 asteen lämpötilalukemat saivat suunnitelmat uusiksi ja suuntaamaan lännempään. Niinpä pari päivää ennen loman alkua vaihdoimmekin kohteeksi Helvetinjärven kansallispuiston upeat järvimaisemat.

Helvetinjärven kansallispuisto sijaitsee Ruovedellä, noin 50 kilometriä Tampereelta pohjoiseen. Kansallispuiston luonto on monimuotoinen: sieltä löytyvät muun muassa kaksi rotkolaaksoa, Helvetinkolun kalliosola sekä Haukanhiedan uimarannat - sekä upeaa suomalaista järvimaisemaa. Useita järviä reunastavat jyrkät kalliojyrkänteet. Lähdimmekin tutustumaan kansallispuistoon vesiteitse, joskin patikointia kertyi yhdelle päivälle Helvetinkolulla vierailun verran. Jyrkkärantaisia ja kapeita järviä pääsikin ihastelemaan hyvin kanootista käsin.

Vinkki: hyvin sitomalla Tallinnan laivoilta tuttu kaljakärri on mainio kärry kanootin kuljettamiseen!

PÄIVÄ 1: matka Yläsenjärveltä jokea pitkin Koverolle tyssää kuivuneeseen jokeen

Matka kohti Ruovettä ja Helvetinjärven kansallispuistoa alkoi. Kansallispuiston kartan sai matkaan Ravintola Helvetin Portilta, jonka kupeesta alkaa myös reitti Helvettiin. Me suuntasimme kuitenkin Yläsenjärvelle, jonne laskimme kanootin. Tarkoituksena oli meloa Yläsenjärveltä lähtevää jokea pitkin Koverolle, mutta joki oli aivan kuivunut, eikä melominen sitä pitkin onnistunut. Kanootin kantamistakin olisi tullut sen verran paljon, ettei tavaroineen minun voimillani olisi pitkälle pötkitty, eikä poluton metsä tarjonnut väylää liikkua kaljakärrien kanssa. Eipä auttanut muu kuin laittaa teltta Yläsenjärven kalliolle, viettää siinä ensimmäinen yö ja aamulla purkaa kanootin tavarat, sitoa kanootti auton katolle ja siirtyä autolla seuraavalle järvelle. Mutta telttapaikkana kallio oli mainio - kelpasi siinä nauttia illallista ja punaviinikuksallista auringonlaskua ihaillessa!

Seuraavana aamuna otimmekin suunnan kohti Haukkajärveä hiekkarantoineen.

PÄIVÄ 2: Haukkajärvi ympäri

Aamulla meloimme siis takaisin autolle, nostimme kanootin katolle ja ajoimme autolla Haukanhiedalle. Kaljakärriä apuna käyttäen kuljetimme (tai no, minä varmistin, ettei kanootti osu maahan, ja Toni raahasi) kanootin parkkipaikalta hiekkarannalle. (Lähtiessämme huomasimme, että neljän kilometrin päässä olisi ollut oma kanootinlaskurantansa...)

Siinä sitten meloimme Haukanjärveä ympäri - on se Suomen luonto sitten kertakaikkisen upea järvimaiseminen ja pienine luotoineen, joista jokaiselle olisi tehnyt mieli pysähtyä pannukahveille. Telttapaikaksi löysimme pienen saaren juuri ennen kansallispuistoon rajaa (jotta teltan siihen saimme laittaa), ja sen rantakalliot kutsuivat illalliselle.

Kotateltta ja kamina - parasta!

Seuraavan päivän retkiä suunnitellessa.

PÄIVÄ 3: melonta ja patikointi Helvetinkolulle

Kehuttu Helvetinkolu oli nähtävä! Jätimme teltan paikalleen ja meloimme Korvinlahdelle, josta olimme kartasta bonganneet hyvän paikan kanootille. Korvinlahden kanoottipaikalta lähdimme kulkemaan kohti Helvetinkolua merkittyä Pirkan Taipaleen retkeilyreitistöä seuraten.

Uimatauko Iso Ruokejärvellä.

Helvetinkolun huipulla lounas- ja reitinsuunnittelutauolla.

Kansallispuistossa patikoinnin jälkeen palasimme meloen telttapaikalle ja vietimme saaressa vielä toisen yön.

PÄIVÄ 4: Kovero-järvi meloen ympäri

Aamulla meloimme Haukkajärveltä Haukanhiedalle takaisin (ja kanootin kaljakärrioperaation jälkeen) liikuimme autolla Kovero-järvelle. Kovero oli näkemistämme Helvetinjärven kansallispuiston järvistä upein - jyrkät kalliot kohosivat komeina järven pinnasta.

Kahvitauko suloisella luodolla.

Kiitollinen lomasta, jonka sai viettää luonnossa.

PÄIVÄ 5: kimpsut kasaan ja kotiin

Viisi päivää luonnossa - ei ole sen rentouttavampaa!