Helsinki City Triathlon

Itsensä haastaminen motivoi kovasti tällaista keskivertoliikkujaakin, ja tämän kesän tavoitetta miettiessäni osallistuin keväiselle Helsinki City Runille aikeenani juosta ensimmäinen puolimaratonini. Osallistuminen kariutui kuitenkin viime metreillä polvivaivojen takia, ja alkukesä kuluikin polvea kuntouttaessa. Uutena urheilutavoitteena osallistuin sitten Helsinki City Triahtlonille, ja tapahtuma oli heittämällä yksi kesän parhaista!

Helsinki City Triahtlon on ehdottomasti hyvän mielen tapahtuma, jossa kisasarjoja on niin lapsille eri ikäryhmissä ja kisaryhmäläisillekin, mutta yhtälailla löytyy kuntosarjat ja ihastuttava vanhempi-lapsisarjakin, joiden kautta triahtloniin pystyy tutustumaan matalalla kynnyksellä. 

Triathlon saattaa alkuun tuntua hankalasti lähestyttävältä lajilta, mutta esimerkiksi HCT on erinomainen tapa tutustua lajiin lyhyiden matkojensa ja mukavan tunnelmansa ansiosta. Pyörää paikalleen viedessäni jutustelin kilpailun säännöistä toisten ensikertalaisten kanssa - yhdessä siinä kauhisteltiin, muistaako sitä suorittaa kaiken oikein. Mitään erikoisia tarvikkeita ei tarvita - osallistuipa joku HCT:en Alepa-fillarilla! Ainoastaan asu, jossa pystyy uida, pyöräillä ja juosta sekä polkupyörä, pyöräilykypärä ja lenkkitossut. Kisajärjestäjältä saa uimalakin sekä pussukat kisatavaroiden säilytystä varten. Kisajärjestäjän ohjeisiin on kyllä syytä tutustua huolella!

Itse ostin kisaa edeltävänä päivänä XXL:n alennusmyynnistä triahtlonpuvun, mutta yhtälailla kisapukuna toimi uimapuku ja siihen päälle vaihdossa heitetyt shortsit. Ensimmäisessä vaihdossa minulla oli pyörän ja kypärän lisäksi pyöräilykengät, sukat ja pieni pyyhe, jolla kuivasin jalat ennen sukkien laittoa (tämä ei mitenkään pakollista! :D) ja pyöräilyn jälkeen lenkkarit juoksua varten. Vaihtoajoista olisi saanut nipistettyä vielä esimerkiksi laittamalla pyöräilykengät valmiiksi polkimiin (tai luopumalla varpaiden kuivauksesta...) mutta varsin nopeasti suoriuduin vaihdoista näinkin.


Ensimmäisenä osuutena on uinti, joka HCT:ssä on pituudeltaan 300 m uimastadionilla uituna. Itse en vielä hallitse kroolausta, joten mökkirintauinnilla mentiin - vapaauinnin opettelussa onkin seuraavaa tavoitetta!


Seuraavaksi vuorossa oli 9 kilometrin pituinen pyöräilyosuus, jossa lähdin kirimään hitaahkoa uintiosuuttani. Pyöräilyosuudella olin naisten kuntosarjassa 2. nopein, uintiosuudella puolestaan 88. nopein - kirittävää siis riitti!


Viimeisenä vuorossa oli 3 kilometrin pituinen juoksuosuus. Pyöräilyn jäljiltä jalat tuntuivat hetken aikaa makaronilta, mutta nopeasti juoksurytmiin tottui - ja polvivaivaisena kiittelin mielessäni hiekkamaastoa, jossa osuus juostiin. Juoksu sujui varsin hyvin suhteutettuna siihen, että olin koko kevään ja kesän aikana käynyt juoksemassa kahdesti.

HCT todella sytytti kipinän triathlonharjoittelua kohtaan! Sijoitukseni naisten kuntosarjassa oli 18./217:sta, mikä oli varsin motivoivaa, vaikka tavoitteena olikin lähinnä selvitä maaliin ja nauttia uudesta lajista. Ensi vuonna voisikin osallistua sprinttimatkalle, jossa matkat ovat myös varsin maltilliset - 750 metriä uintia, 20 kilometriä pyöräilyä ja viisi kilometriä juoksua... Ensin vain vapaauinnin opettelu!

-Kia

Kommentit